Rabu, 9 Ogos 2023

Kehebatan Vitamin E Untuk Kesihatan Kita

 

Vitamin E


Assalamualaikum wbt.

Pada entry kali ini, Kak Yunie ingin berkongsi mengenai "Kehebatan Vitamin E Untuk Kesihatan Kita".

Sedia yang kita maklum, ramai yang mengetahui tentang kebaikan Vitamin E untuk kesihatan kulit terutamanya kulit wajah yang bermasalah. 

Walaupun begitu, sebenarnya banyak lagi khasiat Vitamin E yang dapat kita perolehi jika kita selalu mengamalkannya. 

Bukan hanya dari aspek kulit badan, namun Vitamin E memberi banyak kebaikan kepada ketahanan tumbuh dan lain - lain lagi. 

Ramai memilih untuk mengambil Vitamin E terutamanya wanita yang mementingkan kecantikan kulit dan wajah. Di samping mencantikkan kulit wajah, ia boleh membuatkan wajah si pengamal makin berseri - seri. Vitamin E juga bagus untuk kesihatan jantung kerana ia boleh merendahkan paras kolesterol. 


SUMBER VITAMIN E :



Telur

Saiz telur mungkin sederhana, tetapi penuh dengan khasiatnya. Jadi tidak menghairankan telur mengandungi 1.05 mg Vitamin E. Selain itu, telur kaya dengan protein, lemak sihat, kalsium, fosforus dan Vitamin D. 



Avocado


Acovado adalah salah satu makanan yang paling popular ketika ini. Avocado bukan sahaja enak dimakan, tetapi juga mengandungi sejumlah kecil Vitamin E. Avocado boleh dihiris dan dimakan dengan roti bakar, bersama telur atau dijadikan smoothie untuk tekstur yang lebih berkrim.


Brokoli


Brokoli adalah sayuran hijau yang bukan sahaja memberi sumber Vitamin A dan K tetapi juga mengandungi 1.13 mg Vitamin E. Brokoli boleh dikukus, dipanggang atau digoreng dan jadikan ia sebagai salah satu hidangan kegemaran anda.



Kacang Tanah


Suka snek kacang tanah panggang? Kacang tanah bukan sahaja sumber protein dan serat yang hebat, tetapi juga mempunyai banyak Vitamin E. 



Lada Merah

Mahu tambah sedikit warna dan rasa manis ke dalam salad, makanan ringan dan banyak lagi? Cuba tambah lada merah kerana lada merah adalah sumber Vitamin E yang hebat dan juga mempunyai Vitamin A dan C. 



Bayam

Bayam adalah sayuran hijau yang berkhasiat walaupun hidangan hanya dalam satu setengah cawan sahaja. Mempunyai kandungan Vitamin E, Vitamin A dan K yang tinggi. Bayam boleh dimasak dengan mudah dan boleh dipelbagaikan hidangan termasuk frittata, pasta, sup, dan banyak lagi. 



Mentega Kacang 

Mentega kacang juga merupakan sumber Vitamin E yang bagus. Hanya dengan satu hidangan dua sudu, anda akan mendapat 19.4% daripada nilai Vitamin E harian anda. Disamping itu, ianya juga kaya dengan protein dan serat. 



Hazelnut


Hazelnut bukan sahaja sumber Vitamin E yang bagus, tetapi sumber protein, kalsium, folat yang baik. Mentega hazelnut juga merupakan makanan lazat yang boleh anda nikmati bersama roti, buah, keropok dan makanan ringan yang lain. 



Belut

Sekiranya anda peminat makanan Jepun atau sushi, kemungkinan anda telah mencuba belut. Bergantung pada cara memasaknya, belut boleh menjadi pilihan hidangan yang enak dan berkhasiat. 



Minyak Safflower

Minyak safflower adalah pilihan lain untuk menambah lemak dan 30.9% daripada nilai Vitamin E harian anda. Lemak dalam safflower merupakan jenis lemak yang sama yang terdapat dalam minyak zaitun. Cubalah minyak safflower pada salad atau gunakan untuk memasak (pada suhu yang lebih rendah) seperti minyak zaitun.



Minyak Bunga Matahari


Minyak bunga matahari adalah sumber Vitamin E yang baik selain lemak. Minyak bunga matahari biasanya digunakan dalam makanan siap atau makanan yang dibungkus dengan pembalut salad. Ini adalah satu pilihan yang baik untuk anda cuba.



Badam


Badam tidak mengandungi banyak Vitamin E dalam satu hidangan seperti mentega badam tetapi hampir sama. Satu hidangan akan memberi anda 6.78mg Vitamin E, iaitu hampir separuh daripada nilai harian yang disyorkan. Badam adalah makanan ringan yang enak dan senang dibawa ke mana sahaja. Boleh dipotong dan ditambahkan ke dalam salad, roti bakar atau makanan lain untuk tambahan. 



Biji Bunga Matahari

Biji bunga matahari menambah tekstur dan rasa masin dalam sesuatu hidangan. Hanya dengan satu hidangan, anda akan mendapat 37% daripada nilai Vitamin E yang dicadangkan. 



Mentega Badam

Hanya satu sudu makan mentega badam memberikan separuh keperluan Vitamin E kepada anda. Ia juga mengandungi hampir 7 gram protein dan juga 3 gram serat menjadikan ianya hidangan yang lazat dan berkhasiat. 



Minyak Biji Gandum

Minyak biji gandum adalah minyak yang dihasilkan dari biji gandum atau biji padi. Minyak ini dikenali sebagai sumber nutrisi yang sangat baik kerana kandungan nutrisi pentingnya seperti lemak, Vitamin E dan fitosterol.

Ok, sekarang Kak Yunie ingin berkongsi pula kelebihan Vita - E Compex yang memberi banyak manfaat kepada kesihatan dan juga kecantikan.


KELEBIHAN VITA - E COMPLEX : 


Vita - E Complex 

Tahukah anda, yang sebenarnya Vita - E Complex ini dibuat dan dihasilkan dari minyak soya organik dan minyak biji gandum yang kaya dengan Vitamin E.

Ianya diekstrak d-alpha tocopheryl, d-alpha tocopherol yang aktif secara fisiologi dan digabung dengan 8 jenis vitamin E  (alpha,beta,gama,delta). Ianya merupakan Vitamin E paling lengkap yang berada dipasaran.


Fungsi Selenium

Vita - E Complex mengandungi 10 mg selenium semulajadi yang membantu tubuh kita menyerap Vitamin E, memelihara membrane sel - sel, sel darah merah dan tisu - tisu otot. Ianya juga adalah penyah toksik semulajadi logam berat seperti raksa, kadmium dan mengukuhkan anti - oksidan dan melindungi retina. 



Kelebihan Vita - E Complex

MANFAAT UTAMA :

Manfaat Vita - E Complex



Manfaat Vita - E Complex


1. Melindungi Jantung

- Pengambilan harian 800IU Vitamin E untuk jantung yang sihat, melindungi sel darah merah untuk mengelakkan pengasidan lipid, meningkatkan kolesterol HDL, mengurangkan tekanan darah, menghalang platelet darah melekat ke dinding arteri, menghalang anemia hemolitik, penyakit jantung dan lain - lain. 


2. Anti - Penuaan

- 1 kapsul Vitamin E sehari membantu melambatkan penuaan, mengurangkan kedut, garis halus, parut, jeragat dan bintik penuaan. Ianya mampu memulihkan tekstur kulit, tona muka, dada dan otot peha.


3. Meningkatkan Tenaga

- Meningkatkan keinginan terhadap seksual dengan membekalkan oksigen dan tenaga yang lebih. 


4. Menghalang Keguguran

- Merawat musculus pectoralis fibrosisotot dada, sindrom prahaid dan sindrom menopous seperti hot flush. Ianya juga mampu menghalang kematian janin dan keguguran. 


5. Mempertingkatkan Kemampuan Reproduktif

- Kajian pada tahun 1924, mendapati Vitamin E mampu memulihkan kemampuan reproduktif. Orang lelaki yang mengambil 600IU hingga 800IU Vitamin E sehari, bilangan sperma mereka semakin meningkat. 


6. Anti - Oksidan Yang Kuat

- Pengambilan lebih dari 1200 IU sehari untuk anti - oksidan yang kuat dan berkesan untuk melawan kanser, mengukuhkan sistem imun, menghalang atau melambatkan pertumbuhan tumor, mengurangkan kerosakan akibat radikal bebas. Ianya juga memperbaiki masalah oksidasi, katarak, dan masalah penglihatan.


7. Memperbaiki Masalah Arthritis

- Meningkatkan keanjalan salur darah, memperbaiki kitaran darah, merawat bahu kejang, pening, buasir, urat varikos dan sakit sendi.


8. Menghilangkan Parut

- Membantu surutkan bengkak dan ulser pada kulit. Vita - E Complex boleh disapu terus pada luka untuk menghilangkan kesan parut.  


SIAPA YANG PERLU AMBIL VITA - E COMPLEX?


Muka yang berjerawat, berjeragat

✔ Tona warna kulit tidak sekata

✔ Muka atau badan berparut

✔ Mempunyai masalah kolesterol yang tinggi

✔ Mempunyai masalah rambut gugur

✔ Orang yang selalu tertekan / stress 

✔ Mempunyai masalah kesuburan / seksual


Berminat nak dapatkan Vita - E Complex ini sekarang ? Jangan segan silu, hanya perlu tekan link dibawah ini sahaja 👇👇👇


TEKAN SINI 


Terima kasih Kak Yunie ucapkan 🌹 kerana sudi singgah dientry ini. Sehingga kita berjumpa lagi dientry yang akan datang, InsyaAllah. 

Jangan lupa untuk FOLLOW Kak Yunie di media sosial yang berikut ye : 


💛💜 Personal Fb : Ayunie Ali StarRich

💛💜 FB Page : StarRich4u

💛💜 Instagram : StarRich4u



Love 💘

Ayunie Ali StarRich4u




#StarRich4u
#NextLevelBlogging
#Blogmegashaklee
#ShakleeThrive2023
#ShakleeTriumph2023
#ShakleeTerengganu
#ReadyStock
#RahmahMeal
















Tiada ulasan:

Catat Ulasan